tirsdag 7. januar 2025

Vestlige bilfabrikanters forhold til Kina er i ferd med å bli snudd fullstendig på hodet

Midt under det største teknologiske skiftet i bilhistorien – fra en global bilpark med forbrenningsmotorer til introduksjonen av elektriske biler – skjer en rokering av penger, produksjon og prestisje uten sidestykke i den internasjonale bilindustrien. Kina har bykset mot lederposisjonen, både langsomt og plutselig. I 2008 var Kina for første gang det landet i verden som produserte flest biler. Men bilene var for det kinesiske hjemme­markedet og av en kvalitet som ingen vestlige fabrikanter tok på alvor.

Dét har endret seg dramatisk.

– Kineserne gikk inn i en telefonkiosk som Clark Kent, og forsvant ut igjen som Supermann. Det er en forvandling så stor at det er vanskelig å fatte, sier Michael Dunne i et intervju med Motor. Amerikaneren har levd et liv i internasjonal bilindustri, jobbet for amerikanske og europeiske fabrikanter i Asia i mer enn 20 år, blant annet som landsjef for General Motors. Hans podcast Driving With Dunne er et fast pitstop for enhver som vil følge utviklingen i den globale bilindustrien.